Reclame

Iedereen haat het zo'n beetje, de reclameblok tijdens het kijken van een film of serie. Maar ik vind die reclames af en toe best wel leuk. Gewoon analyseren wat en vooral hoe ze je proberen te overtuigen voor hun product. Reclame, vanaf de eerste seconde is een vorm van manipulatie. Maar dan op een manier waarop wij het niet eens merken.

En er zijn echt ongelofelijk veel manieren om mensen tot iets te overtuigen. Belangrijk is daarbij de kracht van herhaling, de juiste muziek doet ook het een en ander zoals emoties versterken, een goed slogan/lijfspreuk dat je steeds weer toepast (zie punt een kracht van herhaling) en natuurlijk is timing zowat het meest cruciale ding dat speelt of een reclame succes heeft of niet.

Een hoog Schattigheidsgehalte

In de jaren 80 had je wat grote reclamecampagnes. Als je tegen een 40 plusser zegt “Mijn moeder zegt dat er pitamintjes erin zitten. Stom he? Ik vind het gewoon lekker” Dan is de kans groot dat deze 40 plusser dit antwoord geeft  “Calvé Pindakaas! Petje Pitamintje”

In deze reclame werd deze zin namelijk gezegd door een 3 jarig blond mannetje zijn met petje op. Hoog schattig gehalte en al snel werd het jongetje “Petje Pitamintje” genoemd door het publiek. Het was zo succesvol dat er een schema in televisiegidsen gedrukt was met wanneer de reclame weer uitgezonden zou worden zodat mensen nog eens kunnen kijken. Dan weet je dat je reclame toch wel iets in beweging brengt.

Calvé heeft sowieso altijd goed gekeken naar hoe ze hun merk brengen. Het fenomenale “Pietertje ga maar efkes wisselen, jij kan echt niet voetballen he?” en vervolgens het water induikt om de bal te pakken. Dit ging over Pieter van den Hoogenband die een voormalig Nederlands zwemmer, drievoudig olympisch kampioen, zestien maal Europees kampioen en eenmaal wereldkampioen. Hetzelfde met Lieke Martens, deze dame kreeg ook de eer om te “shinen” in een reclame van de Calvé. Want met Calvé kweek je winnaars en winnaars eten Calvé.  Een hoog schattig gehalte of de suggestie dat winnaars dit product eten werkt blijkbaar.

Herhalen herhalen en nog eens herhalen en dat 3x

Er is ook een andere methode dat je kan toepassen. De reclames met hoofdpijn opwekkende irritatie factor. Denk eens aan deze:

Uit het niets begint een collega tegen zijn voorman te praten. Ik heb mijn lening afgesloten bij Becam. Bij de Becam? Ja bij de Becam, het is veel goedkoper bij de Becam. Daarom zit ik bij de Becam met mijn lening. Becam. Nou ik heb 3 weken op een bouwterrein rondgelopen, als ik zeg hey chef, ik heb mijn lening afgesloten bij de Becam. Dan weet ik dat ik krijg te horen, GA WERKEN, kan je die kut lening van je aflossen. Bouwterrein en ik was trouwens niet zo’n success.  Maar door steeds lening en Becam te zeggen en dat maar blijven herhalen blijft het plakken. Zoals je vroeger op school de tafelsommen leerde.

Humor werkt

Humor doet het altijd goed in de reclames. Even Apeldoorn bellen hadden daar destijds zowat een patent op. Die begonnen met een hele reeks van leuke grappige reclames.

En ondertussen is er een  telecom gigant die hier ook veelvuldig gebruik van. Humor dan he, niet dat bellen naar Apeldoorn. Telfort met steeds een lachwekkende uitspraken als “Van een TV in elke ruimte, naar nauwelijks ruimte voor de TV” of als “Van duur design, naar mega meubelmagazijn“ en zo heb je er wel meer. Klaverblad bijvoorbeeld pakt dit ook leuk aan met hun droge “saaie” directie maar de slotscène is altijd meteen duidelijk.

Raar

Dan heb je nog de categorie absurd. Een rare meneer met een snor, typisch jaren 80 achtige look en vaag kleur pakje aan dat dan achter zijn zonnepaneel staat en opeens 3 handen heeft. Maar met alle gekheid op dat stokje, ze hebben wel het woordje “Shinen” weer helemaal “hot” gemaakt.  Paneeltje pakken en dan lekker Shinen.

Kleine dingen in de reclameblok

Als je goed kijkt naar de reclames zie je soms hele kleine suggestieve dingen of gewoon voor de leuk. Kijk eens naar het nummerplaat van de bestelbus van Coolblue, deze bestaat uit de volgende combinatie: “CB-AV-EG” Dit is een niet echt nummerplaat in Nederland maar het staat wel ergens voor: “CoolBlue, Alles Voor Een Glimlach”. Leuk toch?

Of het hergebruik van acteurs, ken je de 3 jongens die naar boven fietste voor een Radler? Dat zijn dezelfde jongens van Vodafone. Zoek het maar eens op op YouTube. Of de coole opa met zijn tikkie (ING) was ook bij de gehoorapparaten reclame met zijn kleinzoon.

Missers (in mijn ogen dan)

Er spant er voor mij een echt de kroon en dat is waarom ik dus nooit iets bij Strato zou onderbrengen voor mijn hosting. Die lul in een browser bol dat dan “Nou bij Stratooooo heb je een website voor een eurooooooo.” te zeveren staat als een rare brilsmurf. Blij dat die serie gestopt is trouwens. De follow-ups zijn ook niet echt spectaculair, de patser (de zogenaamde winnaar) in zijn snelle boot. Strato trouwens wel is ook rap met je site offline gooien als je 24 uur te laat bent met betalen.

 

En waar ik mij nou echt over verbaas is de Bobo achtige “Jim & Do” reclame. Met de wortel 24 site. Probeer je nou met 2 konijnen mensen te overtuigen. Bij mij werkt het in ieder geval niet echt. Maak je site zonder programmeur. Ja wordpress en je bent ook klaar. *Note. Deze site draait niet op wordpress. Want tja, ik ben wel programmeur.* Maar goed, ik ben niet iedereen en het zal wel iets doen anders zouden ze het niet blijven uitzenden. Ik ben dan ook duidelijk niet hun doelgroep.

Zelf aan de reclame

Nu ben ik zelf ook in een positie gekomen waarbij ik moet gaan adverteren voor een website van mij. En hoe pak je zoiets aan en waar begin je. Nu moet ik dus mijn kennis in praktijk gaan gebruiken en eerlijk vind ik dit wel heel spannend. Wat werkt wel, wat werkt niet, waarom is dan ook een belangrijke vraagstelling.  In de toekomst zal ik misschien wel daarover stukjes schrijven over hoe ik dat aangepakt heb en wat het resultaat is geworden. Nogmaals hartstikke spannend allemaal.

En heel misschien zie jij er de reclame erover wel langskomen in je tijdlijn. ;)